۰۱ تیر ، ۱۴۰۰
تولید مبدل‌های کاتالیستی با تولیدات و خدمات آزمایشگاهی بومی توسعه یافت
تعداد بازدید : ۳۶۲۶
ایران دلکو یکی از مجموعه‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید مبدل‌های کاتالیستی است که ضمن تولید این محصول فناورانه، خدمات آزمایشگاهی را با هدف ارتقای کیفیت این محصول ارائه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، هرکدام از ما در یک شبانه روز بیش از 15 کیلوگرم هوا را در داخل ریه‌هایمان فرو می‌بریم. هوایی که نقشی حیاتی در کارکرد صحیح اندام‌ها و بافت‌های بدن دارد و اگر آلوده به ناخالصی و آلاینده باشد، این سلامت انسان، محیط زیست و جاندارانش است که در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌گیرد.

 

یکی از عوامل اصلی آلایندگی محیط زیست، آلاینده‌های خارج شده از اگزوز خودروها است و مبدل‌های کاتالیستی، تجهیزات فناورانه‌ای هستند که میزان این آلایندگی را کاهش می‌دهند. این قطعات، ضمن کاهش میزان قابل توجهی از عناصری که به سلامت محیط زیست آسیب می‌رسانند، میزان نزدیک شدن کشور به سوی صنایع سبز را افزایش می‌دهد.

 

اما مبدل‌های کاتالیستی عمدتاً با فناوری پیشرفته، روش‌‌های پیچیده و به کارگیری فلزات و عناصر گران‌بها ساخته می‌شوند؛ به همین علت، توسعه دانش فنی و تولید تجاری این محصولات، عمدتا کار آسانی نبوده و نیازمند آزمایشگاه‌های پیشرفته تحقیقاتی، روش‌های آزمایش و آنالیز، تجهیزات پیشرفته و فناوری‌های روزآمد برای تولید مبتنی بر استانداردهای جهانی است.

 

توسعه پژوهش‌ها و فناوری تولید کاتالیست با آزمایشگاه‌ پیشرفته

اما تولید کاتالیست مبتنی بر استانداردهای روز، تحقیق و توسعه در مسیر پژوهش‌های کاربردی و ارتقای فناوری این حوزه نیازمند برخورداری از تجهیزات، روش‌های پیشرفته آزمایشگاهی و نیروی انسانی دانش‌آموخته و متخصص است چراکه کیفیت‌سنجی و ارزیابی میزان کارآمدی این مبدل‌ها، به روش‌های فناورانه و تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز دارد.

 

کار تحقیق و پژوهش روی کاتالیست‌ها و فرآورده‌های مرتبط در آزمایشگاه تحقیقاتی ایران‌دلکو صورت می‌گیرد و این مجموعه، ضمن تحقیق و پژوهش در حوزه تولیدات کاتالیستی شرکت، خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی را به فعالان پژوهش و فناوری این حوزه نیز ارائه می‌کند.

 

با تلاش شرکت دانش‌بنیان ایران دلکو ضمن آن‌که مبدل‌های کاتالیستی خودرو در داخل کشور تولید می‌‌شود، دانش و فناوری این حوزه با ارائه خدمات آزمایشگاهی توسعه می‌یابد.

 

ارائه خدمات آزمایشگاهی برای رونق تولید کاتالیست بومی

مینا آسیابی مدیر واحد آزمایشگاه شرکت دانش‌بنیان ایران‌دلکو از فعالیت این مجموعه تحقیقاتی در حوزه کاتالیست گفت و ادامه داد: آزمایشگاه کاتالیست شرکت ایران دلکو  به عنوان مرجع تخصصی مطالعۀ کاتالیست خودرو در کشور، موفق به دریافت گواهی استاندارد 17025 و آزمایشگاه همکار مورد تائید سازمان استاندارد جمهوری اسلامی ایران شده و خدمات آزمایشگاهی خود را بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، پژوهشگران، دانشگاهیان، مخترعان و نخبگان قرار می‌دهد.

 

مدیر آزمایشگاهی ایران دلکو ضمن معرفی بخش‌های مختلف این مجموعه بیان کرد: آزمایشگاه تحقیقاتی شرکت ایران دلکو خدماتش را در 3 بخش کاتالیست خودرو، ابعادی و مکانیک ارائه می‌کند که هرکدام از این بخش‌ها با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی روزآمد و کاربران متخصص، به پژوهشگران و فناوران داخل و خارج شرکت فعال هستند.

 

آسیابی با بیان این‌که آزمایشگاه تحقیقاتی کاتالیست ایران دلکو نخستین آزمایشگاه تخصصی ساخت کاتالیست خودرو با تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی و به‌کارگیری آخرین روش های انجام آزمون دانش فنی این حوزه را ارتقا می‌دهد، افزود: در این آزمایشگاه، تمامی آزمون‌های تعیین مشخصات فیزیکی، شیمیایی و بررسی فعالیت کاتالیستی در شرایط مختلف انجام می‌گیرد.

 

این فعال فناور از ارائه خدمات کیفی و کارآمد در آزمایشگاه مکانیک و مترولوژی گفت و افزود: در بخش مترولوژی و کالیبراسیون، دقت ابعاد قطعات خودرو برای مونتاژ مناسب آن‌ها و کالیبراسیون گیج‌ها و فیکسچرها مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای این کار، از تجهیزات عمومی مترولوژی و دستگاه‌های اندازه گیری سه بعدی CMM ، کالیبراتور و گیج بلوک ، کالیبراتور دما و فشار و غیره استفاده می شود.

 

آسیابی، در معرفی خدمات بخش مکانیک آزمایشگاه تحقیقاتی ایران دلکو بیان کرد: مجموعه تست های تعیین مشخصات شامل تست های کشش، فشار، ضخامت، تعیین اجزای مادی، Roll Test، TMA و چگالی، مجموعه تست‌های مربوط به کاتالیست شامل تست های Push Out و Back Pressure  و تست دوام و نشتی رینگ سیل در این بخش انجام می‌شود.

 

این فعال فناور، تلاش برای توسعه دانش و توانمندی فناورانه برای تولید روزآمدترین فرآورده‌های کاتالیستی را هدف این آزمایشگاه تحقیقاتی دانست و گفت: از آن‌جایی‌که ارائه خدمات با کیفیت در ارتقای توان داخلی و رفع نیاز صنایع خودرو کشور اثرگذار است، تلاش می‌کنیم با ارائه خدمات معتبر به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به کمک شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، در رشد و ارتقای سایر حوزه های دانش کاتالیست کشور نقش موثری ایفا کنیم.

 

نقش شبکه آزمایشگاهی در توسعه دانش و فناوری کاتالیست

مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی شرکت ایران دلکو، روند حرکت شبکه فناوری راهبردی در شناسایی آزمایشگاه‌های توانمند و ارتقای آزمایشگاه‌های دارای ظرفیت بالقوه را رو به پیشرفت دانست و گفت:  افزایش چتر حمایتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی برای تامین مواد مرجع آزمون و یا معرفی مراکز معتبر جهت تامین مواد شیمیایی اصل می‌تواند گامی اثرگذار در ارتقای آزمایشگاه‌های تحقیقاتی داخلی باشد. عضویت آزمایشگاه ایران دلکو در شبکه آزمایشگاهی به سال 93 بازمی‌گردد و خوشبختانه در این مدت تعاملی اثربخش میان آزمایشگاه با مشتریان به واسطه شبکه شکل گرفته است.

 

تولید کاتالیست‌های ساخت داخل برای محیط زیست سالم

شرکت دانش‌بنیان ایران دلکو به عنوان تنها تولید کنندۀ مبدل های کاتالیستی در ایران ، علاوه بر تامین نیاز صنعت خودروی کشور همزمان با کاهش تحریم‌ها زمینه را برای صادرات این محصول ایران‌ساخت به دیگر کشورها فراهم کرده است.

 

نخستین پژوهش‌ها در زمینۀ مبدل‌های کاتالیستی توسط ایران دلکو در سال 1373 با همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران آغاز شد با تحقیقات مشترکی در زمینۀ تولید مبدل های پایه فلزی و سرامیکی با مرکز تحقیقات ساپکو ادامه یافت.

 

سال 1383 نخستین استاندارد مبدل‌های کاتالیستی توسط ایران دلکو تعریف و پس از خرید تجهیزات، تولید انبوه مبدل‌های کاتالیستی با استاندارد یورو 2 آغاز شد. این شرکت دانش‌بنیان موفق به دستیابی فناوری تولید مبدلهای کاتالیستی با استاندارد آلایندگی یورو 4 و 5 شده و در حال حاضر این شرکت دانش‌بنیان موفق شده است مبدل‌های کاتالیستی ایران‌ساخت را با فناوری نانو تولید و تجاری‌سازی کند.

 

 

نظرات

پاسخ به نظــر بازگشت به حالت عادی ثبت نظر

نظر شما
security code